کلید پیشگیری از پیری پوست !



کلید پیشگیری از پیری پوست !

سلامت نیوز: مهم‌ترین عواملی که باعث جوانی، سفتی و استحکام پوست می‌شوند، رشته‌هایی از جنس پروتئین به نام «کلاژن» و «الاستین» هستند.

سفتی و استحکام پوست به دلیل وجود کلاژن و خاصیت ارتجاعی آن ناشی از الاستین است.هرگونه تغییری در میزان و کیفیت این رشته‌ها باعث چروک و افتادگی پوست می‌شود.

از دیگر عواملی که در قوام پوست نقش دارد، ماده زمینه‌ای یا ماتریکس است که سردسته ترکیباتش اسیدهیالورونیک است که علاوه بر حفظ قوام پوست، جذب آب و رطوبت پوست را افزایش‌می‌دهد.

با افزایش سن از یک سو و تغییرات هورمونی از سوی دیگر، میزان ساخت کلاژن و الاستین کاهش می‌یابد. عوامل آسیب‌رسان دیگری نظیر آفتاب، آلودگی، دود سیگار، الکل، استرس و بی‌خوابی نیز باعث شکسته‌شدن رشته‌های کلاژن و الاستین می‌شوند و به این ترتیب علایم پیری به صورت چروک و افتادگی بروز می‌کند.

یکی از آنها رساندن مواد اولیه بیشتر به این سلول‌ها برای ساخت کلاژن و الاستین است. فیبروبلاست برای ساخت کلاژن و الاستین به مواد اولیه که همان اسید‌های آمینه (واحد‌های سازنده پروتئین) هستند، نیاز دارد و رژیم غذایی مناسب می‌تواند اسید‌های آمینه مورد نیاز را تامین کند. در میان انواع پروتئین در رژیم‌های غذایی، پروتئین‌های با منشاء دریایی (ماهی، میگو و جلبک دریایی) و پروتئین‌های گیاهی خاص (گندم، برنج، کنجد) تاثیرات بهتری دارند.


رژیم‌های غذایی خاص حاوی پوست، استخوان و غضروف حیوانات (به‌خصوص ماهی و خروس و پای مرغ) سرشار از اسید هیالورونیک هستند و می‌توانند به پوست کمک کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها نیز با جلوگیری از فعالیت رادیکال‌های آزاد مانع پیری و سرطان پوست می‌شوند.

ویتامین‌های E و C از معروف‌ترین آنتی‌اکسیدان‌های شناخته شده هستند اما در دنیای امروز عوامل آنتی‌اکسیدان قوی‌تری مانند لیکوپن که در گوجه‌فرنگی قرمز رسیده وجود دارد و 100 برابر ویتامین E قدرت دارد و عصاره هسته انگور که 50 برابر ویتامین E و 20 برابر ویتامین C قادر به مهار رادیکال‌های آزاد است، معرفی‌ شده‌اند و مصرف آنها می‌تواند از پیری و سرطان پوست پیشگیری کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.