- فلز روی ، یکی از مهمترین فلزات است که بشر با آن سرو کار داشته است. این فلز در میوه ها و سبزی ها و آب دریا وجود دارد  استفاده از میوه ها و سبزی هایی که با آب دریا آبیاری می شوند مثل خرما ، از سفید شدن موی سر جلوگیری میکنند.


- اگر موی سر را با روغن زیتون طبیعی (بودار) چرب کنید، هرگز موی سر سفید نمی شود.

- اگر زهره (کیسه صفرا) حیوانات را در روغن زیتون حل کرده و به سر و صورت بمالید ، موهای سفید، به سیاه تبدیل می شوند.

- انگور از میوه هایی است که مصرف آن از سفید شدن مو جلوگیری می کند. در بیماری های طولانی ، روزی سه لیوان آب انگور از ریزش مو جلوگیری می نماید.

- یکی دیگر از فلزات مهم، منگنز است که در سنبل الطیب وجود دارد. خوردن سنبل الطیب و مالیدن ریشه پخته شده سنبل الطیب به موها سبب ریختن موهای سفید و رویش موهای سیاه می گردد.

- میوه هائی مانند سیب ، گلابی، هلو اگر با پوست خورده شوند به علت دارا بودن منگنز از سفید شدن مو جلوگیری میکنند.

- خوردن جوشانده ی پوست برنج (شلتوک) و سبوس گندم و جودر حفظ رنگ مو ، نقش اساسی دارد و خوردن نانهای سفید بدون سبوس (مانند سنگک، لواش و بعضی نانهای فانتزی ) سبب سفید شدن موها می شود.

- استفاده خوراکی از سیر چه به صورت خام و چه به صورت پخته در رنگین نگاه داشتن مؤثر است.

- مصرف گیاهانی که در خاک دارای منگنز رشد کرده باشند مثل موسیر، پیاز ، تره، والک سبب رنگین ماندن مو می شود.

- خام خواری از سفید شدن مو جلوگیری می کند.

پهنک


جلوگیری از سفید شدن زودرس موها


سبزیجات برگی

برای استفاده از ویتامین‌های B از سبزی‌جات برگی تیره رنگ مصرف کنید. پوست سر شما برای تولید سلول‌های قرمز خون که اکسیژن و مواد غذایی را منتقل می‌کنند از ویتامین B6 و B12 مصرفی شما استفاده می‌کنند.

رنگ مو به هورمون‌ها مربوط می‌شود و ویتامین B12 نیز نقش مهمی را در تولید هورمون بر عهده دارد.

 
شکلات

مس نقش اساسی در تولید ملانین - منبع رنگ مو - دارد. کمبود مس در بدن می‌تواند منجر به سفید شدن مو شود. برای بهره‌مندی از این ماده،‌ مصرف شکلات نیمه شیرین می‌تواند گزینه خوبی باشد. از دیگر غذاهای سرشار از مس می‌توان به عدس و قارچ نیز اشاره کرد.


ماهی سالمون

سلنیوم موجود در این غذای دریایی با تنظیم تولید هورمون و مبارزه با رادیکال‌های آزاد به شفافیت و درخشش مو کمک موثری می‌کند و از سفید شدن زودهنگام مو پیشگیری می‌کند.

 
انواع توت

مصرف انواع توت به خصوص توت‌فرنگی راه خوشمزه‌ای برای کسب فراوان ویتامین C است. یکی از عملکرد‌های مهم ویتامین C کمک به تولید ونگهداری کلاژن سالم (نوعی بافت رابط درون فولیکول‌های مو ) است و با رادیکال‌های آزاد که منجر به فرآیند پیری می‌شوند مبارزه می‌کند.

 
بادام

 

برای دستیابی به ویتامین E و مس، بادام بخورید. بادام را به عنوان میان وعده‌ای سالم میل کنید . محققان می‌گویند مصرف بادام می‌تواند سطح کلسترول بد را کاهش دهد.
 
گردآوری : گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

منبع :  Salamatnews.com

سفیدی مو از نظر طب سنتی

درمان‌های تجویزی برای این منظور، موضعی و خوراکی هستند. درمان‌های خوراکی اکثرا برای پاکسازی تجویز می‌شوند و به رنگ گرفتن مجدد موها کمک می‌کنند. از جمله درمان‌های خوراکی داروهای ترکیبی با اساس هلیله و گیاه آمله است. استفاده از درمان‌های موضعی از جمله روغن‌های گرم مثل روغن سیاه‌دانه و نارگیل در ناحیه سر و شستن مو با جوشانده سیاه‌دانه بعد از استحمام نیز، روند سفید شدن مو‌ها را کند می‌کند. اساسی‌ترین دارو برای پاکسازی بدن از بلغم نیز ایارج است.

انواع خضاب هم در طب سنتی وجود دارد که می‌توان موی سر و صورت را با آنها رنگ کرد و در ضمن از سفیدی مو پیشگیری می‌کنند. شقایق و آمله که میوه نوعی درخت است از بهترین داروها برای تقویت مو و پیشگیری از سفیدشدن مو است. البته خضاب‌ها، داروهایی ترکیبی هستند و معمولا این داروها بعد از فرآوری آماده مصرف می‌شوند.

غیر از این درمان‌ها دستورهایی نیز در زمینه تغییر شیوه زندگی و غذاخوردن برای پیشگیری از سفیدشدن موها توصیه شده است: از نظر طب سنتی مصرف غذای نامناسب با مزاج در روند سفیدی مو موثر است. افرادی که دچار موی سفید غیرطبیعی می‌شوند، باید اغذیه تولیدکننده خلط بلغم (لبنیات و به‌ویژه ماست و پنیر تازه) را محدود کنند. غذاهای غلیظ مثل حلیم، پنیرهای پیتزا و... نیز باید بسیار محدود شود. مصرف آب بسیار به‌ویژه آب سرد، رگ‌گیری زیاد از ورید، کندن مو و برقراری روابط جنسی بیش از حد معمول، خیس نگه‌داشتن طولانی موها بعد از استحمام و استفاده از گلاب و روغن یاسمن به صورت موضعی روی مو می‌تواند باعث سفیدی غیرطبیعی مو شود. برعکس، استفاده از ادویه‌های گرم مانند فلفل‌سیاه و خردل به مقدار کم در غذاها می‌تواند روند سفید شدن موها را کند کند. به‌طور کلی افزایش بلغم و سردی و تری ناشی از سبک غلط زندگی (عدم تناسب در سکون و حرکت، استرس و خشم بالا، عدم مراقبت از رژیم‌غذایی و مصرف زیاد فست‌فود و نداشتن خواب و بیداری متعادل و متناسب) می‌تواند این مشکل را در افراد مستعد تسریع کند.
دکتر مهرداد کریمی
شفاف


روش‌های طبیعی برای جلوگیری از سفیدشدن موها

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفیدشدن موها در سنین پایین از جمله مسایل بسیار شایع مربوط به سلامتی است که در بین همه جنسیت‌ها چه مرد و چه زن اهمیت بالایی دارد و گاهی میان افراد زیر 20سال نیز ظاهر می‌شود. بیشتر پزشکان بهداشت و سلامت بر این باورند که این روند نگران‌کننده در نتیجه آلودگی‌هایی است که از محیط‌زیست به طبیعت نفوذ می‌کند و از جمله مسایلی مانند غذاها، خوراکی‌های مصرفی و زندگی پراسترس روی می‌دهند. با این حال، روش‌هایی نیز وجود دارند تا موهای خود را به طور طبیعی مشکی نگاه داریم یا دست‌کم سفیدشدن آنها را به تاخیر اندازیم. برخی از ساده‌ترین این شیوه‌های مطمئن و سالم و حفظ رنگ مشکی موها در فهرست زیر آمده‌اند.
استفاده از موثرترین محافظ طبیعی مو
انگور فرنگی هندی یا Amla، از مفیدترین ترکیبات غذایی طبیعی است که می‌توان از آن استفاده کرد. شما می‌توانید پودرخشک Amla را با کمی عسل مخلوط کرده و روزی دو مرتبه از آن استفاده کنید. همچنین می‌توانید آب‌نبات‌های شیرین شده آن را مصرف کنید. طرز استفاده دیگرAmla به کار بردن مستقیم آن روی موهاست. موهای خود را با پودرخشک Amla بشویید و سپس با روغن غنی شده آن که به عنوان محافظ سیاهی مو شناخته می‌شود، موهای خود را چرب کنید. اگر می‌خواهید از شر شوره موی سر خلاص شوید، از مخلوط پودر Amla و آبلیمو استفاده کنید. این مخلوط را به مدت دو ساعت قبل از شامپو زدن، به سر خود بمالید.
استفاده از حنا
بسیاری از افراد رنگ قرمز تیره‌ای را که حنا به موها می‌دهد دوست ندارند، در صورتی که استفاده از حنا به جای رنگ مو، برای پیشگیری از سفیدشدن موها توصیه شده است. برای این کار باید مقداری برگ حنا را در روغن خردل حرارت دهید. پیش از اینکه آن را روی سرتان ماساژ دهید، اجازه دهید این روغن ترکیبی دارویی چند ساعتی بماند تا خنک شود.
انتخاب هوشمندانه شامپو
وقتی می‌خواهید شامپو بخرید، به ترکیبات آن از جمله ذرات عصاره زغال‌سنگ، آملا، شیکاکای، روی، سلینیوم و اسیدسالسیلیک توجه کنید. اینها ترکیبات ثابت شده مراقبت از مو هستند که از شوره سر که دلیل شناخته شده سفیدی مو می‌باشد و از سوی دیگر بهداشت و سلامت بیشتر سر است، جلوگیری می‌کند.
استفاده از کاری و کره برای مشکی ماندن موها
برگ‌های کاری، در اصل ادویه معطری هستند که برای مزه‌دار کردن غذاها استفاده می‌شوند. با این وجود، این ماده محتوی موادی بیوشیمیایی است که ریشه موها را محکم کرده و شادابی پوست سر را افزایش می‌دهد. سعی کنید در غذاهای روزانه خود بیشتر از برگ‌های کاری استفاده کنید. همچنین می‌توانید مقداری برگ کاری له شده را با روغن نارگیل مخلوط کنید و از آن به عنوان تونیک ضد سفیدشدن مو استفاده کنید. کره‌ای که از شیر خالص گاو گرفته می‌شود نیز ماده‌ای برای جلوگیری از آغاز سفید شدن موها شناخته شده است. این یکی از دلایلی است که دانشکده پزشکی گیاهان باستانی هندوستان، که آیوریدا نام داشت، بر خوردن حداقل مقدار کمی کره خالص که از شیر گاو گرفته شده باشد، به عنوان دارویی برای جلوگیری از سفیدشدن موها تاکید کرده است.
استفاده از مکمل‌های طبیعی مفید برای مو
اسپیرولینا (نوعی جلبک دریایی): این ماده به دلیل دارا بودن مواد معدنی نادر و کلروفیل موجود در آن، یک نوع تونیک موی مشهور است.
پروتئین و آمینواسیدها: پروتئین و آمینواسیدهای بدن خود را با مصرف متعادل گوشت قرمز، ماهی، شیر، سبزیجات و حبوبات افزایش دهید. آمینواسیدهایی مانند سیستین و تیروسین در بسیاری از فرآورده‌های ضد سفیدی مو یافت می‌شوند که بر اثربخشی آنها تاکید شده است.
ویتامین E: وجود این ویتامین برای مراقبت بیشتر از ایمنی پوست سر و سالم نگه‌داشتن ریشه موها ضروری است. منابع توصیه شده این ویتامین عبارتند از جوانه‌ها، اسفناج، تخم‌مرغ، شیر، کره، آجیل‌ها و روغن‌های نباتی.
افزایش جریان خون در پوست سر
اغلب اوقات، پوست سر به دلایل وراثتی یا بالا بودن سطح استرس از کمبود جریان خون رنج می‌برد. این مساله به منبع مواد مغذی آسیب وارد می‌کند و سبب افزایش ناگهانی تعداد موهای سفید می‌شود.
برای ممانعت از این رویداد، جریان خون را در پوست سرتان با ماساژهای منظم سر خود افزایش دهید. این عمل به عنوان یک استراتژی مفید، تاثیر بسیار خوبی دارد، به این معنا که تنش‌ها را کم کرده و به شما جهت بهتر‌شدن جریان خون یاری می‌کند. در صورتی که پوست سر را با روغن کنجد، روغن نارگیل، روغن خردل و روغن‌هایی از این دست ماساژ دهید، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

سفید شدن مو

 

موی انسان در پیری سفید می گردد ولی سفید شدن آن در جوانی زیاد دیده می شود . در گذشته سفید شدن مو را یکی از اختصاصات ارثی می دانستند و عده ای هم آنرا نتیجه زیاد شدن گویچه های سفید خون دانسته و معتقد بودن که این گویچه ها که سربازان مدافع بدن هستند به مجرد وارد شدن یک میکروب یا یک جسم خارجی در بدن زیاد شده و مواد رنگی مو را می خورند و در نتیجه موی انسان سفید می شود . این عقاید امروز به کلی رد شده و ثابت شده است ه در موی بدن انسان مقداری فلزات مختلف از قبیل منگنز – روی – تیتانوم – تنگستن و غیره وجود دارد که در انواع مختلف و رنگارنگ مو نسبت آنها تغییر می کند مثلا اگر نسبت منگنز در مو زیاد باشد رنگ آن مشکی می شود و اگر روی زیاد تر باشد رنگ آن بور می گردد و اگر تیتانوم زیاد تر شود رنگ آن قرمز می شود و به همین دلیل است که ساکنان جنوب ایران مخصوصا در خوزستان تیتانوم زیاد است موی سرخ زیاد دیده می شود و در کردستان که منگنز زیاد است اکثر مردم موهای مشکی و براق دارند ؛ در منجیل آباد که یکی از دهات شهریار بوده نزدیک رباط کریم می باشد یک معدن بزرگ منگنز وجود دارد و در نتیجه ساکنان اطراف آن با برگ و میوه تمشک که سرشار از منگنز است موی سفید را مشکی میکند و اگر بستن این خضاب مدتی ادامه پیدا کند موی سفید ریخته و به جای آن موی سیاه در می آید – خوردن سیر به شرطی موی انسان را سیاه میکند که خود نسبت به این عنصر گرسنه نباشد . خوردن سیر های وحشی و سیرهایی که نزدیک معادن منگنز کاشته شوند و یا آنکه بطور مصنوعی مقداری منگنز به عنوان کود به آنها دهند بهترین وسیله ی مشکی شدن مو میباشد – اگر ما با خوردن غذاهایی که فلز خاص رنگ موی ما را دارند گرسنگی خود را جبران کنیم ، می توانیم رنگ اولیه ی موی خود را بحال اول برگردانیم . نارسایی غده تیروئید و بیماریهای عصبی که خود مولود گرسنگی های نامرئی دیگرند وسفید شدن زود رس مو بی دخالت نیستند چندین ویتامین هم در تثبیت رنگ مو نقش اساسی داشته و گرسنگی آنها باعث سفید شدن مو می باشد . درطب سنتی ایران داروهایی وجود داشت که آنها را جهت مشکی  شدن موی سر به کار میبردند . این داروها که اکثر دارای ترکیبات منگنز بودند به سرمالیده نمی شدند ، بلکه طبق دستور آنها را به اسافل بدن و مخاط های آلات تناسلی می مالیدند ومعتقدبودند که با این دستور موی سفید ریخته و به جای آنها موی مشکی میروید و چون مخاط های تناسلی خاصیت جذب این عناصر را دارند بعید نیست که مالیدن این داروها رفع گرسنگی این عناصر را بنماید . ما این روش را بعدا خواهیم نوشت آب اکسیژنه که خاصیت اکسید کردن منگنز را دارد می تواند نسبت این فلز را در مو پایین آورده و رنگ موی سیاه را بور نماید و اگر با ترکیبات بی رنگ که خاصیت ترسیب فلزات دیگر را دارند همراه شود موی سر را بی رنگ خواهد نمود . موهای سفید شده چون قسمتی از فلزات خود را از دست می دهند ترد و شکننده میشوند ولی ریشه ی آنهاست نمیشود و سفید شدن باعث ریزش مو نیست . مالید محلول پرمنگنات دو پتاس موهای سفید شده را زرد مایل به خرمایی میکند ولی چون برای پیاز مو قابل جذب نیست . این رنگ موقتی بوده زود از بین میرود وتنها راهی که مفید بنظر میرسد این است که ما کاری بکنیم که از این فلز مقدار بیشتری جذب بدن ما شده و به پیاز مو برسد با تزریق ترکیبی از منگنز به موش هایی که موی تن آنها سفید شده بود توانسته است موی بدن آنها را مشکی کند و امیدوار است روزی بتواند تا این روش موهای سفید زود رس را به موی سیاه طبیعی تبدیل نماید و در این راه از کار شکنی و مبارزه ی سازندگان و فروشندگان رنگهای مصنوعی باکی ندارد . سنبل الطیب دارای منگنز زیاد بوده و مالیدن آن سبب مشکی شدن مو میباشد .

ریزش مو

ریزش مو نیز برخلاف تصور عده ای ارثی نیست بلکه معلول گرسنگی نامرئی پیاز مو نسبت به ویتامین های ب می باشد و این گرسنگی خود معلول جمع شدن چربی خون در اطراف پیاز مو است معتادان به تریاک که چربی خون آنها از بین میرود ، دچار ریزش مو و طاسی نمی شوند ولی کشیدن تریاک قادر نیست قسمت های طاس شده ی سر را از طاسی درمان کند . تابش مستقیم نور آفتاب قادر است کمی از چربی منجمد شده در اطراف مو را آب کرده و خارج کند و به همین جهت است که ساکنان مناطق استوایی موی زیاد داشته کمتر طاس میشوند.

بهترین راه برای جلوگیری از ریزش مو خوردن انواع ویتامین های ب و مالیدن آنها به موی سر است. شستن مو با ماست و آب ماست از ریزش مو جلوگیری میکند شستن مو با صابون یا شامپوهایی که در آن کمی جوهر ماست ریخته باشد روشی است که در صنعت از آن استفاده ی زیاد میشود. محلول چند قطره  نفت در الکل نیز یکی از داروهای ضد ریزش مو است . دستور زیر یکی از طرق جلوگیری از ریزش مو میباشد که در بین دهاتی های ایرانی زیاد مرسوم است .

یک عدد خیار بزرگ که کاملا رسیده و زرد شده است از وسط به دو نیم کرده ولابه لای گوشت وتخم آن مقداری جو فرو می کنند و در حقیقت جو را در وسط آن می کارند پس از چند روز جو از آب خیار استفاده کرده جوانه زده وسبز می شود و پس از مدتی خشک می گردد وبعد آن را کوبیده و مخلوط با ماست یا حنا به سر می بندند و به این طریق ویتامین زیادی از آن جذب موی سر شده مو را تقویت واز ریزش آن جلوگیری میکند . اگر در خانواده ی شما ریختن مو زیاد دیده میشود تصور نفرمایید که این خاصیت ارثی شما است ، از این دستور استفاده کرده مرتبا موی سر خود را با آن بشویید و ببینید که ارثی بودن ریزش مو حقیقت ندارد بلکه ریختن آن نتیجه ی گرسنگی نامرئی و پنهانی می باشد .

برای مشکی شدن مو

دستوری که برای کاشتن جو در وسط گوشت خیار بود می تواند به مشکی شدن مو کمک مینماید مشروط به اینکه چند روز یک کریستال کوچک پرمنگنات دو پتاس را درکمی آب حل کرده ومزرعه کوچک خود را که همان تکه ی خیار است یا این محلول آبیاری نمایید وبا این ترتیب منگنز زیادتری وارد جو و خوردن این جو وشستشوی موی سر با کوبیده ی آن سبب جذب منگنز بیشتری شده وموی سرشما مجددا مشکی خواهد شد .

اسرار حیات